Biografinen analyysi
Analyysin
kirjoittamista helpottaakseni puhun nyt kuvantekijänä itsestäni
taiteilijana, olipa se oikeutettua tai ei.
Taiteilijan
kollaasimaisessa vesivärimaalauksessa kuvan taustana on myrskyinen
merimaisema. Kuohuvilla aalloilla purjehtii pieni purjevene. Sen
lisäksi teoksessa on kaksi henkilöä; sarjakuvasankari Tex Willer
ja Lemminkäisen äiti. Pääosaa maalausta hallitsee myrskyävä
meri, vaikka se onkin sijoitettu kaiken taustaksi. Se ei ole vain
sattumalta keksitty tausta, vaan taiteilija on kokenut meren omakseen
ja keskeiseksi osaksi elämäänsä. Siksi hän on maalannut myös
purjeveneen, rakkaan harrastuksensa ja energianlähteen kuvaansa.
Merellä maalaaja tuntee itsensä vapaaksi samaistuessaan avaraan ja
esteettömään maisemaan. Vapaudentunnetta, vai harhaako? Myös muu
luonnossa liikkuminen kuuluu hyvään rentoutumiseen.
Pieni purjevene on
vertauskuva myös taiteilijaan itseensä. Samoin, kuin purren on
selvittävä aalloista ja tyrskyistä, kokee taiteilija tehtäväkseen
selvitä elämän haasteista ja vaikeuksista pullein purjein itseensä
luottaen, mutta samalla kunnioittaen itseään suurempia voimia.
Näinollen ei olekaan sattumaa, että taiteilijan elämä, meri on
aaltoinen ja vaihteleva täyden tyyneyden sijaan.
Aaltojen väritys on
lainattu Akseli Gallen-Kallelan maalauksesta Sammon puolustus. Myös
taivaan väritys ja tuikkivat symbolistiset tähdet ovat samaisesta
maalauksesta. Myös muita elementtejä on poimittu samaisen mestarin
tuotannosta. Lemminkäisen äiti tähyilee taivaalle samojen säteiden
valaisemana, kuin alkuperäisteoksessakin. Tästä voimme päätellä,
että Akseli Gallen-Kallela on teoksen tekijälle tärkeä
taiteilija. Itseasiassa tärkein, koska lainauksia muilta
taiteilojoilta ei ole. Sekä Gallen-Kallelan maalusten puhuttelevuus,
että erikoisen hyvin esille tuotu Suomalaisuuden korostaminen ovat
syinä tähän ihannoivaan suhteeseen.
Kuvan
henkilöillä maalaaja halusi kuvata teokseensa isän ja äidin.
Lemminkäisen huolehtivainen ja rakastava äiti on ominaisuuksiltaan
kuin kopio maalaajan omasta äidistä. Tex Willer sen sijaan on
sekoitus täydellistä, oikeudenmukaista miehenmallia, hyvää isää
ja kaikkien poikien tarvitsemaa esikuvaa, joka toisinaan on täysin
fiktiivinen olento. Ulkonäöllisen yhteneväisyyden lisäksi
taiteilija kokee muitakin yhteisiä piirteitä sarjakuvan sankariin,
menestyjään. Esikuvana toimimisen lisäksi Willer symboloi toista
taiteilijalle tärkeää harrastusta, lukemista. Välipalojen ja
ajanvietteen, eli sarjakuvien lisäksi hyvä kirjallisuus on tärkeä
osa maalaajan elämää.
Formalistinen analyysi
Maalausta tarkastellessa sen luoma ensivaikutelma on hieman levoton. Vaikka värit ovatkin aika hillityt näyttää maalaaus yhdeltä sekamelskalta siinä olevien erilaisten muotojen ja rytmien sattumanvaraisuuden vuoksi. Muuten seesteisen ja tasaisen taivaan rikkovat Akseli Galen-kallelan Sammonryöstöstä poimitut tähdet, joiden kanssa on sulassa sovussa Lemminkäisen äitiin lankeavat valonsäteet. Vaikka tähdet ovatkin kuin roiskittu sattumanvaraisesti, rytmittömästi taivaalle, ne eivät hajoita teosta, vaan luovat hyvän vastapainon meren kuohuville, omia teitä kulkeville aalloille. Valkoiet tähdet tasapainottavat teoksen harmoniaa ja ilman niitä maalaus olisi raskas ja sen painopiste taulun alalaidassa.
Tasapainoisen rinnakkaiselon lisäksi tähdet ja vallaton meri käyvät myös muotoihin keskittyvää dialogia keskenään. Meri on massiivinen ja noudattelee pyöreitä ja mehmeitä linjoja, kun taas tähdet ovat säännöllisen muotoisia, suoralinjaisia ja teräväkulmaisia. Vaikka tähdet ovat pieniä, ovat ne mielestäni muodoltaan voimakkaampia, mutta meri taitaa silti viedä tämän keskustelun nimiisä suuremman pinta-alaisen kokonsa avulla.
Värien suhteen taulu on tasapainoisempi, koska siinä ei ole kahta suurta toisiaan vastaantaistelevaa väriä. Toki Tex Willerin huulet, huivi ja veneen koristemaalaus ovat kuin punaisia huutomerkkejä poikkeavan värinsä ansiosta, mutta ne eivät silti vie liikaa huomita, vaikka pomppaavatkin melko helposti silmään. Ne johdattelevat katsetta taulun muutenkin tyhjiltä laidoilta kohti keskustaa. Laskevan auringon keltainen kajo jakaa taulun vaakasuunnassa keskeltä kahtia. Taivas ja meri ovat lähes samanvärisiä sen molemmin puolin, joten väristä johtuvia jännitteitä ei synny. Sininen ja keltainen sointuvat nekin melko hyvin yhteen, vaikkeivat aivan vastaväreja keskenään olekaan.
Punaisen huivin lisäksi kohteiden sommittelu ja maalaustekniikka tuovat maalauksen huomiopisteen keskelle taulua. Ympärillä väritys, viivat ja maalauksen tarkkuus ovat summittaisempia, kun taas keksellä olevat kohteet on maalattu herkemmällä kädellä tarkkoine yksityiskohteineen. Lisäksi purjevene ja maalauksen henkilöt muodostavat kolmion, jonka sisälle jää jo useaan kertaan mainittu ja lähes huomioväriksi korostunut punainen huivi. Maalauksen keskipistettä etsiessä kolmio muuntuukin neliöksi, kun yksi vaahtoavan veden muodostama ympyrä nousee taustastaan. Sen yläpuolelle jää kiistatta kohta, jota voi pitää taulun keskipisteenä. Se ei ole vain tietty piste maalauksessa, vaan siitä lähtee selvästi kolme eri suuntiin kulkevaa sädettä. Yksi on juuri murtunut aallonharja, toinen tarkemman ja summittaisesti maalatun meren rajakohta ja kolmas keltaisen paidan ja sinisen veden luoma häivytetty raja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti