KUP8 Miten muotoilukasvatusta voisi peruskoulussa toteuttaa?


Muotoilukasvatuksen opettamisessa on luontevaa lähteä liikkeelle muotoilun määrittelemisestä. Ensin opettaja on jäsentänyt aiheen omassa päässään, ja sen jälkeen hän käsittelee sitä oppilaiden kanssa. Käytettävyyden, funktionaalisuuden ja tuotteeseen iittyvien arvojen ja mielikuvien yhteensovittaminen kiteytyy ytimekkäästi muotoilu-sanaan, mutta oppilaat ptäisi saada mieltämään asia luontevasti. Helposti siihen liitetään monimutkaiseksi vyyhdeksi kiertyvä mielikuva, vaikka se todellisuudessa on jokapäiväinen asia elämässä. On tärkeää kyetä osoittamaan oppilaille, ettei ole kyse mistään erittäin korkealentoisesta tieteestä, jota harjoitetaan vain hienoissa laitoksissa , vaan kyse on loppujen lopuksi erilaisten materiaalien muokkaamisestajotakin tarkoitusta ja päämäärää palvelevaan muotoon. Muotoilu liittyy vahvasti tähän elettyyn elämään, joten siitä kannattaisi olla jollakin tavalla kiinnostunut. Etenkin järkevän ja tarkoituksenmukaisen kriittisyyden näkökulman opettaminen tässä länsimaisessa, teollisessa tavarapaljoudessa on tärkeä taito. Lapset ja nuoret ovat aivan erityisesto naurettavan listan kärjessä mitä tulee markkinointiin. Tarkoitan samankaltaista oppimisen arvoista näkemystä, kuin medialukutaito, että ei oteta kaikkea vastaan valmiiksi pureskeltuna ja totena. Jos yksilöllä on jonkinlaisia ajattelun työkaluja arvioida esillä olevia kaupallisia tavaroita ja esineitä laadullisten piirteiden näkökulmasta, se voi kauaskantoisesti edistää esimerkiksi kestävän ja eettisen kehityksen periaatteita.

Muotoilu voidaan nähdä eräänlaisena yleisenä näkökulmana esineelliseen maailmaan, kenties hieman samalla tavoin kuin etiikka voi olla yleisnäkökulma kaikkeen ihmisen toimintaan. Haen tällä sellaista ajatusta, että kyseessä on näkökulma, joka on pysyvästi kaiken taustalla. Muotoilun ja kasvatuksen laaja-alaisen luonteen takia tarvitaan opiaineiden vlistä integraatiota, jotta voitaisiin puhua hyvästä muotoilukasvatuksesta. Sillin muotoilun ominaisuus ja elmeneminen eri aineiden kohdalla pääsee parhaiten esiin. Tämä edellyttää koulumaailman käytäntöjen keskellä opettajien keskinäistä hyvää vuorovaikutusta, sillä muuten homma takkuaa ja onnistuu vain aika suppealla skaalalla.

Tavoitteiden asettaminen muotoilukasvatuksessa on om alukunsa, johon vaikutta tietenkin valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet. Oppilaiden aktiivinen suhde esineympäristöönsä on yksi näkemys muotoilukasvatuksen olennaisista piirteistä ja tavoitteista. Lisäksi siinä on myös yleissivistävyyden piirre mukana. Tällaisia tavoitteita kohti kannattaa pyrkiä.

Lähtökohtia käytäntöön eli konkreettisen muotoilukasvatuksen toteuttamiseen on laadittava ajatuksella. Johdonmukainen opetus mahdollisesti motivoituneemman asenteen oppilaankin kohdalla ja se taas edesauttaa opetuksen tavoitteiden saavuttamista. Millä tavalla muotoilukasvatusta sitten voidaan toteuttaa? Ajattelen, että luonteva tapa tutustua ja mieltää muotoilua oppilaiden kanssa on kytkeä se heidän elämänsä kulttuuriseen kontekstiin tai lähestyä muotoilua oppilaiden elämän ja kokemuksien kautta. Esimerkiksi mieliesineen tarkastelu auttaa alkuun aiheen käsittelyssä ja opettaja voi esittää apukysymyksiä saaden oppilaan pohtimaan esineen taustalla olevia tekijöitä. Muotoilukasvatus voi lähteä liikkeelle aivan ruohonjuuritason esineanalyyseistä. Toinen hyvä tarkstelunaihe, josta itsellänikin on kokemuksia, on tutkia mitä omasta taskusta sattuu löytymään. Arkisten tavaroiden tarkastelu auttaa pääsemään liikkeelle muotoilun maailmaan.

Esineiden tarkastelun hyvä työkalu voi olla mielleyhtymiä listaava mind map, miellekartta. Sellaista laatiessa ajatukset soljuvat yleensä nopeasti eteenpäin, jakohta oppilaskin voi huomata tehneensä muotoilumaailmaan liittyvän analyysin vaikkapa jaloissaan olevista kengistä. Muotoiluun tutustumisen aloittamisessa ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, kun sopivia tarkastelukohteita löytyy yllättävän läheltä.

Esineet esiin!- nimisessä kirjassa on innoittavia esimerkkejä muotoilukasvatuksesta, sellä sen eräässä artikkelissa kerrotaan esimerkiksi yläkoulusta jonka opettajat loivat oman muotoilukasvatuksen opetussuunnitelman opetustyön ja muotoilukurssien tueksi. Kirjassa mainitut projektit ja toteutukselliset ratkaisut ovat oivallisia esimerkkejä lukijan hyödynnettäväksi omassa opetuksessa. Kaikkia menettelytapoja ei aina tule itse ajatelleeksi, joten on hyvä asia, jos jostakin saa virikkeitä opetuksen suunnitteluun.

Ilokseni olen todennut, että on jo olemassa muutamia hyviä, suomenkielisiä apupaketteja oppilaiden muotoilukasvatuksen tueksi. Esimerkiksi kerhokeskukselta ilmaiseksi saatavissa oleva Muotoiloa-kirja antaa hyviä näkökulmia aiheen lähetymiseen. Se on myös ladattavissa sähköisessä muodossa, jos eo halua konkreettista, muotoiltua kirjaa tilata. Kirjan monipuolisen otteen ansiosta lukija saa kattavan eväspaketin muotoilukasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Lähteet:
Vira R. Ikonen P. (toim.) Esineet esiin! Näkökulmia muotoilukasvatukseen. Taiteen keskustoimikunta. 2004

Kenttälä M. (toim.) Muotoiloa! Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Kerhokeskus 2009

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus. 2004  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti