![]() |
Roger Gustafssonin Muumi |
Kävimme Maija Eskon kanssa tutustumassa Lönnströmin taidemuseon senhetkiseen näyttelyyn, jossa oli ulkorakennuksessa esillä Roger Gustaffsonin muumisäätiöpossuihin perustuvia teoksia, joita ansiokkaasti meille esitteli Panu Hatanpää. Päärakennuksessa oli valokuvaaja Kaj Bremerin näyttely, joka koostui hänen uutiskuvistaan, joista suomalaiset ovat saaneet nauttia aina 1950-luvulta lähtien. Jälkimmäinen oli osa opeinfoa, jossa opettajille esiteltiin uutta näyttelyä. Innostuin taiteilijasta ja kuvista niin paljon, että hankkiuduin paikalle myös taiteilijatapaamisen aikaan. Hieno mies, hyvät tarinat. Ja kuvat puhutvat puolestaan.
Vierailukäynnin kirjallisen pohdinnan tueksi oli laadittu apukysymyksiä, joiden pohjalta käyn näyttelyn antia läpi.
Kuvina minuun vaikuttaneet Kekkoskuvat, joiden taustalla olevat tarinat kuulin kuvaajalta itseltään taiteilijatapaamisessa.
1. Mitä museopedagogisia näkökulmia nostaisit esille?
Mietin vierailun aikana, kuinka abstrakteja ja korkealentoisia aiheita voisi oppilaille "opettaa"/esitelle luontevasti ja ymmärrettävästi. Yksinkertaistamisessa on paljon haasteita, olisi hyvä kertoa asia tiivistetysti, mutta silti mitään olennasita poisjättämättä.
Toinen miettimäni asia oli museovierailujen pojustaminen. Kuinka paljon sitä tulisi tehdä? voiko sen jättää tekemättä? Ilman ennakkokäsityksiä vierailusta nousevat kokemukset voisivat olla yksilöllisimpiä ja aidompia. Toisaalta liian vaikea aihe voi helposti jäädä käsitäämättömäksi mössöksi. Luulen, että juuri taiteen ymmärtämättömyys on syy, miksi taidemuseovierailut mielletään yleensä tylsiksi ja negatiivisiksi kokemuksiksi.
2. Mitkä taidekasvatukselliset asiat ilahduttivat ja pohdituttivat?
Gustafssonin näyttelyssä minua ilahdutti toistuva, hyväksihavaittu teema ja viittaukset historiaan ja ennalta tuttuihin taiteilijoihin ja teoksii. Aina kun koen ymmärtäväni "homman jujun" taideteosta tarkastellessa, se palkitsee. Olisi varmasti auttavaa, jos tuntisi itse näytteyn ennen oppilaiden paikalle raahaamista. Tällöin voisi heidät etukäteen vaivihkaa tutustuttaa taideteoksiin, joihin tutustuttavassa näyttelyssä viitataan. Tällöin lapsille voisi tulla samanlainen palkinto oivaltamisesta ja se saattaisi innoittaa käymään museoissa vapaa-aikanakin.
3. Mitkä asiat koit itsellesi merkityksellisimpinä?
Haluan itse oppia tulkitsemaan taideteoksia paremmin. Tällöin niitä hyviä kokemuksia syntyy useammin ja yhä harvemman teoksen kohdalta joutuu poistumaan sisäisesti päätään puistaen- ei auennut. Tämä lisäisi taidemuoseoissa vierailun motivaatiota entisestään
Juuri nuo hyvät kokemukset olivat se anti, joista kyseisen vierailun muistaa myöhemmin. Syvimmin vaikuttaneet ja itselle merkitykselliset teokset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti