KUP1 Kotitentti

Luomassani jaksosuunnitelmassa esittelen ensin tunnin kulun, jonka jälkeen esittelen miten lähdekirjallisuus ja ops (Rauman normaalikoulun) sisältyvät tuntiin.


Aistikävely (1h)


Aluksi opettaja ohjeista tunnin kulun ja jertaa kävelyn säännöt ja tarkoituksen. 

Koko ryhmä viedään ulos. Kävely toteutetaan seuraa johtaajaa-leikin mukaisesti. Jokainen on vuorollaan johtaja ja ennen vuoron vaihtumista hänen täytyy johdattaa muu porukka aistimaan valitsemaansa kahta tai kolmea kohdetta. Luokka saa liikkua vapaasti koulun ja puutarhan alueella. (kunkin oppilaan valitsemat asiat pitää aistia eri aisteilla esim. haju-, näkö- ja tuntoaisteilla)

Tunnin päätteeksi kokoonnutaan luokkaan ja keskustellaa oppilaiden kokemuksista aistikävelystä.

Tunnin aikana toteutuvat:

Lusebrink: tunteet, aistit, havainnot → ympäristön kokonasisvaltainen havannointi ja kinesteettisyys

Taidekasvatusmallit → itseilmaisu ja visuaalinen kulttuuri (jäljittelykin)

Ops Norssi

- Leikinomainen lähestymistapa kuvataiteisiin
- tutustuu lähiympäristön ympäristötuotteisiin
- harjoittelee luovaa ilmaisua ja erilaisia ilmaisutapoja
- harjoittelee tarkkaa havainnointia
- harjoittaa monipuolisesti aistihavaintojen tekoa ja mielikuvituksen käyttöä

- Tutustuu oman paikkakunnan luonnonympäristöönja arviomaan sitä esteettisesti

Kokemusten visualisointi (2h)


On tärkeää, että oppilaille terotetaan sitä, että seuraavaa tehtävää ei voi tehdä väärin. Kaikki visualisointi ja luonnostelu tulee omista kokemuksista, joten ne ovat aina oikein.

Oppilaat muistelevat aistikävelyä ja sen tuottamia tunne-, aisti, oppimis-, ja muita kokemuksia ja pyrkivät siirtämään niitä suurelle A3-paperille vesivärein. (Myös muu tekniikka käy hyvää perustelua vastaan).
Tavoitteena on siis vain elää aistikävelyn herättämiä tuntemuksia ja kokemuksia uudelleen. Taustalle voi laittaa soimaan jotain rauhallista ja inspiroivaa musiikkia. Tavoitteena on, että oppilaat siirtävät kuvalliseen muotoon mahdollisimman monta muistamaansa aistimusta. Tällöin yhden aistimuksen maalaamiseen ja miettimiseen ei jää paljoa aikaa, joten on parempi seurata intuitiota.

Kun aistikävely on ”uudelleeneletty” valitaan tuoreesta maalauksesta itselleen mieleisin aistimus, tunnetila tms. ja maalataan siitä impressionistinen maalaus pulloväreillä.


Tunnin jälkeen tai työskentelyn yhteydessä keskustelua aistikokemuksista.


Tuntien aikana toteutuvat:

Lusebrink → tunteet, kognitio ja symbolit

Taidekasvatusmallit → itseilmaisu, ja muoto

Ops norssi →
  • antaa valmiuksia omaan kuvalliseen ilmaisuun.
  • Ympäristön ja visuaalisen kulttuurin ymmärtäminen
  • Henilökohtaisen suhteen syntyminen taiteeseen
  • kehittää mielikuvitusta ja edistää oppilaiden luovan ongelmanratkaisun ja tutkivan oppimisen taitoja.
  • kuvallisessa ilmaisussa tarvittavia taitoja ja tietoja: havaintojen
    tekoa, mielikuvien prosessointia, kuvittelun, keksimisen ja
    luovan ongelmanratkaisun taitoja, esteettisten valintojen tekoa
    ja niiden perustelua sekä omien tavoitteiden asettelua


Veistoksen tekeminen (2h)


Aistimatkan synnyttämien kokemusten ja siitä sueranneen maalaustehtävien pohjalta jatketaan mieluisimman aistimuksen työstämistä kolmiulotteisesti- savella. Oppilaat tekevät pienen veistoksen, joka ilmentää aistimusta tai tunnetilaa tms. minkä kokivat mieluisimpana aistikävelyllä. 
Veistokset tehdään savesta. 

Tunnilla toteutuvat:

Lusebrink → havainto,kinesteettisyys ja symboli

Taidekasvatusmallit → Muoto ja itseilmaisu

Ops norssi
  • tutustuu kolmiulotteisen työstämisen alkeisiin

  • opettelee tekemään työn loppuun pitkäjänteisesti ja huolellisesti
  • kehittyy työnsä suunnittelussa ja viimeistelyssä

  • harjaantuu pitkäjänteiseen työskentelyyn
  • kuvan tekemisen taitoja ja materiaalin tuntemusta tarkastelemaan omia ja toisten tekemiä kuvia ja keskustelemaan niistä harjoitellen kuvataiteen peruskäsitteiden käyttöä sekä arvostamaan erilaisia näkemyksiä taiteesta ja kuvallisesta viestinnästä

KIRJALLISUUS:

Rauman normaalikoulun ops,

Räsänen: Kuvakulttuurit ja integroiva taidekasvatus

Loukola (toim.)  Perusopetuksen aihekokonaisuudet

Forsman & Piironen: Kuvien kirja, kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti