Luomassani jaksosuunnitelmassa esittelen ensin tunnin kulun, jonka jälkeen esittelen miten lähdekirjallisuus ja ops (Rauman normaalikoulun) sisältyvät tuntiin.
Aistikävely (1h)
Aluksi
opettaja ohjeista tunnin kulun ja jertaa kävelyn säännöt ja
tarkoituksen.
Koko
ryhmä viedään ulos. Kävely toteutetaan seuraa johtaajaa-leikin
mukaisesti. Jokainen on vuorollaan johtaja ja ennen vuoron
vaihtumista hänen täytyy johdattaa muu porukka aistimaan
valitsemaansa kahta tai kolmea kohdetta. Luokka saa liikkua vapaasti
koulun ja puutarhan alueella. (kunkin oppilaan valitsemat asiat
pitää aistia eri aisteilla esim. haju-, näkö- ja tuntoaisteilla)
Tunnin päätteeksi kokoonnutaan luokkaan ja keskustellaa oppilaiden kokemuksista aistikävelystä.
Tunnin
aikana toteutuvat:
Lusebrink:
tunteet, aistit, havainnot → ympäristön kokonasisvaltainen
havannointi ja kinesteettisyys
Taidekasvatusmallit
→ itseilmaisu ja visuaalinen kulttuuri (jäljittelykin)
Ops
Norssi
- Leikinomainen lähestymistapa kuvataiteisiin
- tutustuu lähiympäristön ympäristötuotteisiin
- harjoittelee luovaa ilmaisua ja erilaisia ilmaisutapoja
- harjoittelee tarkkaa havainnointia
- harjoittaa
monipuolisesti
aistihavaintojen tekoa ja mielikuvituksen käyttöä
- Tutustuu
oman paikkakunnan luonnonympäristöönja arviomaan sitä
esteettisesti
Kokemusten visualisointi (2h)
On
tärkeää, että oppilaille terotetaan sitä, että seuraavaa
tehtävää ei voi tehdä väärin. Kaikki visualisointi ja
luonnostelu tulee omista kokemuksista, joten ne ovat aina oikein.
Oppilaat
muistelevat aistikävelyä ja sen tuottamia tunne-, aisti, oppimis-,
ja muita kokemuksia ja pyrkivät siirtämään niitä suurelle
A3-paperille vesivärein. (Myös muu tekniikka käy hyvää
perustelua vastaan).
Tavoitteena
on siis vain elää aistikävelyn herättämiä tuntemuksia ja
kokemuksia uudelleen. Taustalle voi laittaa soimaan jotain
rauhallista ja inspiroivaa musiikkia. Tavoitteena on, että oppilaat
siirtävät kuvalliseen muotoon mahdollisimman monta muistamaansa
aistimusta. Tällöin yhden aistimuksen maalaamiseen ja miettimiseen
ei jää paljoa aikaa, joten on parempi seurata intuitiota.
Kun
aistikävely on ”uudelleeneletty” valitaan tuoreesta maalauksesta
itselleen mieleisin aistimus, tunnetila tms. ja maalataan siitä
impressionistinen maalaus pulloväreillä.
Tunnin jälkeen tai työskentelyn yhteydessä keskustelua aistikokemuksista.
Tuntien
aikana toteutuvat:
Lusebrink
→ tunteet, kognitio ja symbolit
Taidekasvatusmallit
→ itseilmaisu, ja muoto
Ops
norssi →
- antaa valmiuksia omaan kuvalliseen ilmaisuun.
- Ympäristön ja visuaalisen kulttuurin ymmärtäminen
- Henilökohtaisen suhteen syntyminen taiteeseen
- kehittää mielikuvitusta ja edistää oppilaiden luovan ongelmanratkaisun ja tutkivan oppimisen taitoja.
- kuvallisessa ilmaisussa tarvittavia taitoja ja tietoja: havaintojentekoa, mielikuvien prosessointia, kuvittelun, keksimisen jaluovan ongelmanratkaisun taitoja, esteettisten valintojen tekoaja niiden perustelua sekä omien tavoitteiden asettelua
Veistoksen tekeminen (2h)
Aistimatkan
synnyttämien kokemusten ja siitä sueranneen maalaustehtävien
pohjalta jatketaan mieluisimman aistimuksen työstämistä
kolmiulotteisesti- savella. Oppilaat tekevät pienen veistoksen, joka
ilmentää aistimusta tai tunnetilaa tms. minkä kokivat
mieluisimpana aistikävelyllä.
Veistokset tehdään savesta.
Tunnilla
toteutuvat:
Lusebrink
→ havainto,kinesteettisyys ja symboli
Taidekasvatusmallit
→ Muoto ja itseilmaisu
Ops
norssi →
tutustuu kolmiulotteisen työstämisen alkeisiin
- opettelee tekemään työn loppuun pitkäjänteisesti ja huolellisesti
kehittyy työnsä suunnittelussa ja viimeistelyssä
- harjaantuu pitkäjänteiseen työskentelyyn
- kuvan tekemisen taitoja ja materiaalin tuntemusta tarkastelemaan omia ja toisten tekemiä kuvia ja keskustelemaan niistä harjoitellen kuvataiteen peruskäsitteiden käyttöä sekä arvostamaan erilaisia näkemyksiä taiteesta ja kuvallisesta viestinnästä
KIRJALLISUUS:
Rauman
normaalikoulun ops,
Räsänen:
Kuvakulttuurit ja integroiva taidekasvatus
Loukola
(toim.) Perusopetuksen aihekokonaisuudet
Forsman
& Piironen: Kuvien kirja, kuvataideopetuksen käsikirja
perusopetukseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti