Ota Kiinni- näyttely Rauman taidemuseon pihalla
Kun muistelen järjestämäämme näyttelyä päällimmäiseksi mieleen nousevat tunteet turhautuneisuus, ahdistus ja epätoivo.
Uskon,
että muut kurssilaiset jakoivat samat tunteet kanssani. Sain näille
käsitykselleni vahvistusta niistä lukuisista keskusteluista ja
avautumisista, joita purkautui pitkin kevättä näyttelyä
suunnitellessa ja rakennettaessa ryhmätovereideni keskuudesta.
Saattaa
kuulostaa kauhealta, mutta juuri sellaista se olikin. Näin
jälkikäteen useamman vuoden perspektiivillä koen olevani valmiimpi
analysoimaan syitä vahvoille tuntemisillemme.
Ensimmäisenä
ja tärkeimpänä syynä uskon olevan väsymyksen, joka johtui
pitkäaikaisesta rasituksesta. Viisas sanonta kiteyttää ajatukseni;
”Ei
matka tapa, vaan vauhti.”
Takana oli pitkä ja äärimmäisen hektinen sivuainevuosi lukuisine
tekniikoineen, projekteineen, aikataulumuutoksineen jne... Näyttely
piti rakentaa, vaikka bensiini oli jo koneista loppunut.
Toinen
vastahakoisia tunteita selittävä syy oli se, etten (ettemme)
kokenut näyttelyä omaksi projektiksemme. Omia ajatuksiamme ja
ideoitamme ohjailtiin välillä voimakkaastikin ”johtajan”
haluamaan suuntaan. Yksityiskohtana muistan tuolta ajalta oppineeni
kurssikaveriltani sanan ambitio. Sellaisia toteutimme, vaikka ne
eivät olleet meistä lähtöisin.
Kolmantena
asiana koin, että kurssin näyttelyn tavoitteet ja omat odotukseni
olivat vahvasti ristiriidassa. Ajatukseni oli perinteistä
taidenäyttelyä mukaileva ”meidän näyttely”, mutta keskeiseksi
teemaksi nousikin lapsille suunnattu osallistava näyttely. Ajatus on
toki kiehtova ja monia mahdollisuuksia antava, mutta käytettävissä
olleella ajalla ja taloudellisilla resursseilla (0€) emme kyenneet
loihtimaan niitä karuselleja ja seikkailuratoja, joihin meidän
olisi ”käsityönopiskelijoina pitänyt odotusten mukaan kyetä.
Tällaiset yliampuvat odotukset aiheuttivat ainakin meissä
miesopiskelijoissa hiukan lapsellisen vastustusreaktion. Koimme
olevamme ainoita järkevästi (= teknisen toteutuksen kannalta)
ajattelevia näyttelyn suunnittelijoita.
No
näyttely kuitenkin rakennettiin ja avajaiset pidettiin. Kuulemani
mukaan siellä myös viihdyttiin, mikä on tietenkin hyvä asia.
Lopulta jokainen keksi omia pikkuteoksiaan näyttelyä varten.
Rakensimme myös pienissä ryhmissä pieniä leikkipisteitä, jotka
olivat kustannustehokkaita ajan ja materiaalien suhteen.
Näitä
ajatuksia pohdiskellessani huomaan, että kokemuksistani voin
ammentaa kekseisiä elementtejä omaan opettajuuteeni. Tiedän omasta
kokemuksestani miltä tuntuu, kun ei kiinnosta. Tiedän myös sen
tunteen, kun pakotetaan olemaan luova. Ja senkin tiedän, miltä
tuntuu, kun oppilaaseen ladataan liian suuria odotuksia, se lamauttaa
sen pienenkin innon asiaa ja koko opiskelua kohtaan.
Näyttely
oli siis kohdallani antoisa ja avartava, mutta tähän kasvutarinaan
halusin kertoa myös niistä kasvukivuista, joita matkalla koin.
Nähtäväksi jää kokevatko minun oppilaani vastaavia. Kuuluvatko
ne jokaisen ihmisen kasvuun, vai voiko prosessi tapahtua hieman
hellävaraisemmin?
Sääliksi
käy vieläkin sitä opettajaa, joka joutui kaltaistamme napisevaa
ryhmää ohjailemaan. Emme varmasti olleet mikään kiitollisin
opetettava joukko. Tosin monelle turhautumisellemme oli syynsä- Ja
toivon, että nämä tunteelliset reaktiot opettaja otti rakentavana
palautteena, jotka toimivat työkaluina opetusta ja oppilasten
kohtaamista parannettaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti