Nykytaide….
Prosessina…
- Modernismissa taide selkeä kokonaisuus, ilmaisumuodot hiottu mahdollisimman täydellisiksi
- Taideteokset selkeitä kokonaisuuksia: maalaus, veistos, elokuva, sävellys
- Taideteoksen ja arkielämän raja alkoi rakoilla 1900-luvun jälkipuoliskolla
-> futurismi, dada, happening
- Taide ei enää pelkkää ymmärtämistä ja tulkintoja, taiteen kokeminen mukana oloa ja tekemistä
- Taide voi olla avoin prosessi tekijän, materiaalien (esim. Jackson Pollock) ja vastaanottajan kannalta
- Nykytaide ei pyri järjestelemään elämää
Jackson Pollock: Painting. 1948
Esilletuontina…
- 1960-luvulla uuden realismin ideana tuttujen esineiden muuttuminen taiteeksi -> taiteen ja elämän yhteensaattaminen
- pop-taiteilijoiden esinekoosteet ( assemblaasit)
- assemblaasi = arkisten esineiden sekä materiaalien koostamista ja sommittelua
- suomessa mm. Ismo Kajander, Juhani Harri
- Kun esineet tuttuja, katsojan helppo luoda omia näkemyksiä ja mielleyhtymiä
- Taiteilijat tuovat esiin asioita, muttei ratkaise niitä
- katsoja osa taideteosta
- pop-taiteilijoiden esinekoosteet ( assemblaasit)
- assemblaasi = arkisten esineiden sekä materiaalien koostamista ja sommittelua
- suomessa mm. Ismo Kajander, Juhani Harri
- Kun esineet tuttuja, katsojan helppo luoda omia näkemyksiä ja mielleyhtymiä
- Taiteilijat tuovat esiin asioita, muttei ratkaise niitä
- katsoja osa taideteosta
Häirintänä…
- Mukava ja vaaraton taide auttaa unohtamaan ikävät asiat, palauttaa muistoja ja luo uusia kokemuksia
- Estetiikka ei vain kauneutta vaan myös rumuutta
- Epämukava, vaarallinen ja ruma taide pakottaa kohtaamaan toisenlaisen todellisuuden
- kehotaiteilijat, elokuva, valokuva ja videotaide käsittelee paljon
- tuska, kipu, kuolema, kauhu, rappeutuminen, tuhoutuminen
- Väkivaltaa ja pelkoa aiheuttavia kuvia ja teoksia on ollut aina (lapsi ja enkeli- taulu, Grimmin sadut)
- Mukava ja epämukavaa taidetta ei pitäsi nähdä hyvänä ja huonona taiteena, niiden tavoitteet vain ovat erilaisia
- Shokeeraava taide tuottaa mielihyvää tarjoamalla mahdollisuuden kauhistelevaan taidepuheeseen
Andy Warhol, Orange Disaster/ Electric Chair, 1963
Damien Hirst: Mother and Child Divided
Kollaasina…
- Ajattelun ytimessä olemassa olevan omiminen ja uudelleen käyttäminen
- Ensimmäiset kollaasit rikkoivat ajatuksen, että maalaus on ikkuna todellisuuteen
- Kollaasin synty ajoitettu vuoteen 1912, Picasso väitti käyttäneensä jo aiemmin
- Kollaasi voi olla myös kolmiulotteinen assemblaasi
- montaasi-> elokuva ja valokuva
- Dada, kubistit
Dekollaasina…
- Toiminta siirtyi studioista kaduille -> julisteiden repiminen
- Taide keskellä elämää
- Kollektiivista, mutta myös anonyymiä toimintaa, kapinaa
- Kyse poistamisesta ei lisäämisestä ( kuten kollaasissa)
Wolf Vostell: Coca-Cola 1961
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti