KUP5 Ota kiinni!-näyttely Rauman taidemuseolla

Näyttelyn ajatteleminen näin jälkikäteen tuo mieleeni vain negatiivisia muistoja. Siinä vaiheessa kevättä polttoaineeni oli loppunut jo aikaa sitten, ja sitkuttelin viimeiset viikot läpi sisulla ja edessä siintävän kesäloman voimin, terveyteni kustannuksella... Tästä lisää Yhteenvedossa... 

Inspiraatio oli vuotanut vuoden aikana tilapäisesti kuiviin, joten näyttelyn ideointi tuntui vastenpieliseltä pakkopullalta. Suunnittelut kyllä aloitettiin hyvissä ajoin, mutta se oli sellaista ei jalata maassa tyylistä pilvilinnojen rakentelua, johon Ota kiinni- näyttelyn liike-teema meidät harhautti. Ideat olivat kyllä huikeita ja lennokkaita, mutta käytännön miehenä ja tuossa vaiheessa hyvinkin pessimistisenä tajusin, että huvipuistotasoisten laitteiden väsääminen ei käy ihan kädenkäänteessä, varsinkaan nollabudjetilla. 

Alusta asti ryhmämme visioi yhteistoiminnallista kokemusta näyttelystä. Lopulta ideamme hioutui neljän osallistujan nosturipeliksi. Siinä nosrturin koukusta lähti 4 köyttä, joista näyttelyvieraat ottivat kiinni ja yrittivät yhteistoiminnallisesti liikutella maassa olevia taideteoksellisia punnuksia. 
Neljän käsiparin nosturipeli


Lisäksi tein klassisen sätkynukkesorsan, joka "lentää" heiluttaen siipiään ylösalas narusta vedettäessä. En muista pääsikö se näyttelyyn, ainakin protovaiheessa se jämähti opettajan sensuuriin- en käsittänyt koskaan miksi. 

Alakoululaisten elämismaailmaa ajattelin, kun tein Lukon joukkueen ketunpää logosta kojeen, joka söi suussaan olevaa ässä-pastillia (Pori Ässien logolla varustettuna, kun narusta veti. 



Ketun leuassa oleva nasta toimi saranana ylös-alas liikkuvalle alaleualle






















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti